Planerat förslag riskerar Stockholms skärgårdsturism

Region Stockholm föreslår att dramatiskt minska skärgårdstrafiken med båt via centrala Stockholm. Detta framgår i den så kallade sjötrafikutredningen som just nu är ute på remiss. Huvudförslaget är att flytta sjötrafiken från centrala Stockholm till bytespunkter längre ut i skärgården där den istället kopplas ihop med landkollektivtrafik, framförallt buss. En direkt konsekvens blir att båttrafiken från centrala Stockholm med uppskattade turer till skärgården minskar väsentligt. Omfördelningen leder till att nästan alla turister och deltidsboende i skärgården i praktiken tvingas åka långa bussresor innan de kan kliva på en båt för att ta sig till skärgården. Dessutom förkortas båtresorna kraftigt.

Detta förslag innebär att de som bor permanent på öarna kan få kortare restid men också att mindre attraktiva färdsätt leder till betydligt färre turister i skärgården. Skärgårdsupplevelsen för många turister handlar om båtupplevelsen och att kunna åka genom övärlden. Med detta förslag upphör nästan all denna trafik.

– Målet med båttrafiken måste vara att öka antalet besökare i skärgården och göra det lättare att nyttja denna vackra miljö, inte tvärtom. Det ska inte vara några få förunnat att kunna ta sig ut i skärgården. Dessutom verkar de blågröna i regionen inte ta hänsyn till att turismen är en viktig inkomstkälla för boende i skärgården. Vill man ha en levande skärgård måste entreprenörerna på våra öar också kunna försörja sig. Det säger Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd i Stockholm.

– Jag ser dessutom risker med att skärgårdstrafiken mer och mer ska lämnas till marknadskrafterna. Privata aktörer som kanske inbjuds kommer att höja priserna och det blir svårare ta sig ut med en skärgårdsbåt. Skärgården måste vara en tillgång för alla i regionen. Inte bara ett fåtal som har råd att betala för dyra båttransporter, säger Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd i Stockholm.

facebook Twitter Email