Stockholm måste nu börja planera för bostäder på Bromma flygplats
– Vi har ju länge drivit på för att lägga ner Bromma och bygga 30 000 bostäder där, det skulle bli en helt ny stadsdel, Bromma parkstad. Men hittills har den politiska majoriteten i Stockholm sagt bestämt nej till det. Man har inte ens velat omförhandla stadens avtal med Swedavia, ett avtal som i praktiken innebär att Stockholms skattebetalare subventionerar flyget med 50 miljoner kronor per år. Vi kommer föreslå att kommunstyrelsen vid nästa möte tillsätter en ny arbetsgrupp för att omedelbart dra igång programarbetet med bostäder på området där Bromma flygplats ligger. Det säger Karin Wanngård, oppositionsborgarråd (S), i en kommentar.
– Jag har länge sagt att det är dåligt för både klimatet och näringslivet att ha två flygplatser i Stockholmsområdet. Flygtrafiken behöver koncentreras till Arlanda för att vi ska kunna skapa bra förutsättningar för en långsiktig flygtrafik i Stockholmsregionen. Då kan vi också utveckla Arlanda med mer av elektrifiering och biobränsleinblandning, säger Karin Wanngård (S).
– Nu är frågan, hur länge till kommer Moderaterna, och den nuvarande politiska majoriteten, vänta med att påbörja avvecklingen av Bromma flygplats? Hittills har de sagt nej till alla förslag i den riktningen, avslutar Karin Wanngård (S).