Politisk sekreterare Värmdö

Socialdemokraterna i Värmdö är sedan valet 2018 femte största S kommun i Stockholms län. Under ledning av vårt nya kommunalråd i opposition och gruppledare Carl Kangas samlar vi nu ett lag med fokus på valseger 2022. Vi är övertygade om att politiken blir bättre om den utformas med dem det berör, nämligen Värmdöborna. Därför har vi redan nu en valstrategi med höga ambitioner och en plan för systematiska väljarkontakter. Nu söker vi en politisk sekreterare på heltid med driv och passion för kommunikation.

Förutom att ha ett stort samhällsintresse, vill vi att du både är analytisk och samtidigt en duktig och snabb skribent med ett öga för formgivning. Du gillar ett högt tempo och har förmåga att planera och göra ut olika kommunikationsinsatser.

Arbetsuppgifter
Den politiska sekreteraren har en nyckelroll i vårt kansli på fyra personer. I arbetsuppgifterna ingår att ge politiskt och kommunikativt stöd till gruppledaren och övriga förtroendevalda genom att:

• Bevaka politiska skeenden och ärenden inom Värmdö kommun och i samråd initiera och genomföra politiska och kommunikativa aktiviteter
  • Medverka i den partiinterna beredningen av ärenden och hålla kontakt med förvaltningen
  • Ansvara för opinionsbildning genom att utarbeta såväl strategier som underlag, artiklar, pressmeddelanden, digitalt innehåll och utveckla medierelationer
  • Omvärldsanalys och relationsbyggande, kontakter med verksamheter, experter och externa intressenter
  • Arbeta med politikutveckling tillsammans med politiska företrädare
  • Planera och organisera kampanjaktiviteter och väljarkontakter
  • Internkommunikation

Kvalifikationer
Vi ser gärna att du har erfarenhet av såväl kommunikation som politik. Erfarenheter från Socialdemokraterna eller andra idéburna verksamheter är meriterande. Vidare ser vi gärna att du har lämplig högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper genom arbetslivserfarenhet. Du har ett konsultativt arbetssätt och är service- och resultatinriktad. Du arbetar gärna såväl självständigt som i grupp, samt har god förmåga att skapa och hålla kontaktnät vid liv. Vi utgår ifrån att du delar socialdemokratins värderingar. B-körkort är meriterande.

Placeringsort, tillträde, anställningsform
Du kommer att arbeta i Värmdös kommunhus i vårt kansli. Tjänsten, som är en heltidstjänst är en anställning som politisk sekreterare enligt kommunallagen, vilket berättigar till tjänstledighet från ditt nuvarande arbete. Anställningen inleds snarast och sträcker sig som längst till 2022-12-31. Vi tillämpar provanställning.

Ansökan och kontaktpersoner
Ansökan, med personligt brev och CV, mejlas till [email protected] Skriv gärna ”Ansökan politisk sekreterare” i mejlets rubrik. Vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt och kommer att pröva ansökningar löpande. Sista ansökningsdag är 31 oktober.

Upplysningar om tjänsten lämnas av:
Carl Kangas, kommunalråd i opposition, 076-133 29 77
Karin Voltaire, skol- och näringslivskommunalråd i opposition, 0702677111