Pressekreterare till S-kansliet i Region Stockholm

Har du erfarenhet av pressarbete i en organisation eller är du kanske journalist?

Är du ivrig att få använda din skicklighet inom kommunikation för att vara med och arbeta för ett socialdemokratiskt lett styre? Vi söker en pressekreterare till Socialdemokraterna i Region Stockholm.

Om dig

Vi söker dig med ett brett kontaktnät och som har erfarenhet av att arbeta med kommunikation. Att kunna läsa av mediedramaturgin och ligga steget före i samhällsdebatten är önskvärt. Självklart uttrycker du dig väl i tal och skrift.

Arbetet är varierande och kräver stor disciplin och självständighet. Du behöver ha ett stort intresse för samhällsfrågor och dela våra värderingar. Du har förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter och finner det viktiga i ett sammanhang. Du behöver också vara självständig och trygg i rollen som kommunikatör. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet vid rekrytering. Vi ser med fördel att du även behärskar digital kommunikation.

Om rollen

I rollen som pressekreterare har du, med stöd av vår kommunikationsansvarige, ett övergripande ansvar för det dagliga pressarbetet. Dina arbetsuppgifter kommer handla om att arbeta aktivt likväl som proaktivt för att ge Socialdemokraterna i Region Stockholm större utrymme i sociala- likväl som övriga medier.

Uppdraget innebär även samordning med övriga koalitionspartier. Som pressekreterare hos oss ansvarar du även för att hantera förfrågningar från journalister, samt att medieträna våra företrädare och skriva debattartiklar.

Arbetsuppgifter:
• Ansvara för medierelationer/kontakt med journalister och andra relevanta aktörer.
• Ta initiativ till, planera, förbereda och ge stöd och råd inför medieutspel.
• Producera debattartiklar/pressmeddelanden/talepunkter/innehåll för sociala medier.
• Sköta omvärldsbevakning.
• Hålla löpande kontakt med kollegor och förtroendevalda.

Om tjänsten

Anställningen är mandatperiodsbunden, det vill säga upphör vid mandatperiodens utgång (december 2026). Arbetstiden är oregelbunden heltidstjänstgöring. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Är du en passande kandidat?
Sista ansökningsdag är den 30 november 2022. Intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt.

Skicka ansökan innehållandes CV och personligt brev till [email protected]

Frågor?
Kontakta kanslichef Rozgar Watmani på ovanstående mejladress.