Trygghet

För en tryggare stockholmsregion ska vi bekämpa brotten OCH dess orsaker
Därför behöver vi:
  • Stoppa gängkriminaliteten – fler poliser till Stockholmsregionen och höjda straff för grova brott
  • Förebyggande arbete – rusta upp skolan, minska trångboddheten och stoppa nyrekryteringen till gängen
  • Ge kvinnojourerna långsiktiga förutsättningar och partnerskap med kommunerna
  • Du ska känna dig trygg i kollektivtrafiken – mer trygghetspersonal och övervakningskameror

Oavsett vem du är eller var du bor ska du känna dig trygg. Vi vill vända på varje sten för att krossa gängbrottsligheten och annan kriminalitet.

Ekonomiska klyftor och bristande integration har gjort att brottsligheten, inte minst gängkriminaliteten, har vuxit sig stark. Även andra typer av brott är alltför vanliga och behöver bekämpas. Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer måste upphöra. Förövarna finns i alla delar av samhället och våldet drabbar många barn, direkt och indirekt. Den som utsätts för brott är inte fri. Brottsligheten skapar ett otryggt samhälle.

Genom bättre kontroller kommer vi åt välfärdsbrottsligheten, fusk på arbetsmarknaden, och annan ekonomisk brottslighet. Genom att ge kvinnojourerna de långsiktiga förutsättningar de ofta saknar idag stärker vi arbetet mot våld i nära relationer.

Men det räcker inte med fler poliser, stöd till brottsutsatta och hårdare straff – även om det är viktigt. Vi måste också komma åt nyrekryteringen av gängen. Det mest effektiva sättet att hjälpa unga människor att välja bort kriminalitet är att erbjuda något som är bättre: en bra utbildning, något meningsfullt att göra på fritiden och möjlighet till ett första jobb. För barn och unga som växer upp med framtidstro är risken mindre att hamna i gängkriminalitet.