Sida eller grupp – vad ska din förening välja?

Ett sätt att beskriva skillnaden mellan en grupp och en sida är att en grupp är mer personlig och en sida är mer professionell. En sida kan vem som helst söka upp via t.ex. google, medan en grupp kan vara svårare att hitta. I en grupp är gruppens medlemmar delaktiga i att skapa innehåll och delta i chattar. På en sida kan alla gilla och kommentera på sidans inlägg.

Grupper:
En grupp är mer personlig och inbjuder till engagemang och diskussion inom de områden som föreningen har bestämt att gruppen ska ta upp. Din förening väljer själv vilken nivå på sekretess som ni vill ha; offentlig, sluten eller hemlig. En grupp kan ha upp till 5000 medlemmar.

• Mer personlig än en sida.
  • Du gör inlägg på en grupp som dig själv och inte som din förening.
  • Du kan välja vilka som bjuds in till gruppen och det finns fler sekretessinställningar.
  • Har du en offentlig eller sluten grupp kan alla se vilka som är medlemmar i gruppen. Har du en hemlig grupp kan bara gruppens medlemmar se vilka som är medlemmar.
  • Är gruppen sluten eller hemlig kan bara de som är medlem i gruppen se inlägg och kommentera.
  • Gruppmedlemmarna är med och skapar innehållet. De kan chatta, ladda upp bilder i album, skriva i delade dokument och bjuda in medlemmar till gruppen och gruppens evenemang.
  • Du kan skicka ett personligt meddelande till alla i din grupp och när en gruppmedlem skriver något i gruppen så får alla medlemmar en notifikation (vilket kan upplevas som påträngande av vissa).
  • Du har tillgång till statistik om hur din grupp växer. Den är dock inte lika omfattande som för en sida.
  • Sidor:
    En sida har en professionell framtoning och du kommunicerar som din förening med de som gillar sidan. Det är ett bra verktyg för den som vill använda sig av annonsering och sponsring av inlägg.

• Mer professionell än en grupp.
  • Du interagerar på sidan och postar inlägg som din förening.
  • Du skapar sidans innehåll och alla kan se och kommentera på sidans inlägg.
  • Besökare kan göra inlägg på sidan.
  • Alla kan gilla en sida och det finns ingen begränsning för hur många gilla-markeringar en sida kan ha.
  • Alla kan se vem som gillar en sida.
  • Du kan sponsra inlägg och annonsera på Facebook.
  • Du kan göra evenemang.
  • När du gör inlägg på din sida kommer det upp i dina följares flöde.
  • En sida ger dit tillgång till statistik där du kan följa hur stort genomslag dina inlägg har och hur din sida växer.

Facebook skriver så här:
Grupper
Grupper tillhandahåller ett utrymme där användare kan diskutera delade intressen med gruppdeltagarna. Du kan skapa en grupp för din bokklubb, släktträff eller allt där du vill hålla kontakt med och få uppdateringar från specifika personer.
Varför ska du välja en grupp?
• Du kan ta kontakt med och dela information med små, utvalda grupper.
• Du kan använda grupper som diskussionsforum och för att chatta om specifika ämnen.
• Du kan lägga till evenemang i din grupp och konfigurera en kalender för att hålla dig organiserad.
• Du kan hantera och styra medlemsåtkomsten.
✔ Grupper rekommenderas för:
• Smågrupper med personer som är intresserade av specifika saker. Exempel: bokklubbar, studiegrupper, återföreningar, aktivistgrupper, idrottslag med mera.

Sidor
Företag, organisationer, ideella organisationer, offentliga personer med mera håller kontakt med sina fans och kunder via Facebook-sidor. Sidor är ett kostnadsfritt verktyg som hjälper dig öka din närvaro i sociala medier. Använd sidor för att nå nya målgrupper och kommunicera direkt med fans eller kunder som bryr sig om dina produkter, tjänster eller din community. Med sidor kan du även få tillgång till kraften hos Facebook-annonser, vilket kan hjälpa dig driva en verklig ökning av omsättningen.
Varför välja en Facebook-sida?
• Det är en kostnadsfri offentlig närvaro för ditt företag.
• Du kan ta kontakt med kunder och personer som är intresserade av ditt företag.
• Du kan kommunicera direkt med personer via inlägg du skapar och Messenger.
• Du kan hantera kommunikation, ta reda på mer om din målgrupp från statistik och öka din närvaro på Facebook.
Toppfunktioner på sidor
Din Facebook-sida är platsen för alla dina företagsbehov. Nedan finns några av funktionerna du kan hitta för din sida.
• Om information: Lägg till information om ditt företag så att personer som besöker din sida kan ta reda på mer om ditt företag, kontakta dig, få en vägbeskrivning med mera.
• Statistik för sidor: Få interaktionsstatistik om inlägg du skapar, demografisk information om sidans målgrupp, antalet besök på din sida med mera.
• Sidroller: Ge medarbetarna tillgång till att hantera, publicera och skapa annonser från din sida.
• Messenger/inkorgen: Hantera och svara på meddelanden från personer och kunder som besöker din sida.
• Call to Action: Lägg till en Call to Action-knapp för att få personer att utföra de aktiviteter som är viktiga för dig, som att skicka ett meddelande eller boka en tjänst.
• Aviseringar: Få aviseringar när personer interagerar med dina inlägg eller följer din sida.
• Hantering av inlägg: Använd sidans publiceringsverktyg för att publicera, schemalägga och skapa utkast av inlägg för sidan så att du alltid skapar nytt och engagerande innehåll för din målgrupp.
• Platsinställningar: Om företaget eller organisationen har 1 eller fler platser kan du skapa en sida för varje plats, ange lokaliserat innehåll på varje sida och hantera alla platser från ett och samma ställe. Läs mer om platser.
• Butik: Butiken är en flik som du kan lägga till på din sida och som gör att du kan visa och sälja dina produkter direkt på din sida. Den lämpar sig väl för återförsäljare, detaljhandel och e-handelsannonsörer som vill nå kunder på Facebook. Butiken är gratis och vi tar ingen procent på det du tjänar via din butik.
• Facebook-annonser: När du har konfigurerat din sida kan du skapa Facebook-annonser. Vi erbjuder många olika typer av annonser beroende på ditt företags mål. Annonser kan skapas direkt från din sida (leta efter alternativen för att marknadsföra) och kan visas på Facebook och Instagram. Läs mer om hur du skapar annonser på din sida.
✔ Sidor rekommenderas för:
• Företag
• Lokala företag
• Organisationer
• Ideella organisationer
• Offentliga personer, politiker osv.