Stoppa nedskärningarna – vårkampanj 2021

72 miljoner anledningar att stoppa nedskärningarna på SÖS.

Den borgerliga majoriteten i Region Stockholm har beslutat att spara 72 miljoner på kvinnosjukvården på SÖS. Den rymmer flera olika livsviktiga verksamheter. Förlossningsvården är givetvis den stora verksamheten men andra drabbas också – som mottagningen för våldtagna.

Vi är en av Sveriges rikaste regioner och vi vet att kvinno- och förlossningsvården redan är hårt pressad. För hårt pressad! För att tala klarspråk, så innebär det till exempel brist på förlossningsplatser, tuffa arbetsvillkor för personalen och dålig uppföljning av eftervården. Vi vill inte att Stockholms kvinnor ska betala Moderaternas nedskärningar med sämre vård.

VI VILL, i motsats till Moderaterna, investera i Stockholms sjukhus och i Stockholms kvinnor. Det gör vi genom satsningar på förlossningsvården, genom att förbättra arbetsvillkoren för personal och genom att låta principen ”vård efter behov” få styra. Vi är den politiska kraften som behövs för att kvinnors vård och behov inte ska få stå tillbaka för Moderaternas nedskärningspolitik.

VILL DU GÖRA EN KAMPANJINSATS?

Kampanj vecka 20 – häng med!

(Det kan finnas fler events som vi inte har kännedom om. Tipsa gärna oss om saker som händer under vårkampanjen på [email protected])

Ikväll 18 maj kl. 16-17 bjuder Akalla S-förening in alla medlemmar till ett ringtillfälle för att få fler att skriva under på att stoppa nedskärningarna. Med på ringningen är oppositionsborgarråd Kadir Kasirga.

Klicka här för att komma till Zoom-mötet som vi ringer ifrån!
Du behöver inte ha varit med på något ringtillfälle tidigare. Du får hjälp på plats för att använda ringverktyget och för att du ska veta vad du ska säga.

HJÄLP OSS SÄTTA PRESS PÅ MODERATERNA!

Det här kan du göra!

1. Skriv under namninsamlingen!
Ta ställning mot att Moderaterna vill spara på förlossningsvården samtidigt som regionen går med 5,8 miljarder kronor i vinst. Skriv under namninsamlingen och dela den med dina vänner!

2. Stöd arbetet med en ny sjukvårdspolitik
Stöd arbetet för en ny sjukvårdspolitik i Stockholmsregionen – swisha valfritt belopp till 123 600 3073 och märk swishen ”sjukvård

3. Kontakta de styrande politikerna i Stockholmsregionen
Fråga dem hur de ser på att spara 72 miljoner kronor på kvinnosjukvården på SÖS samtidigt som regionen gör ett överskott på nästan 6 miljarder.

4. Dela ut flygblad i brevlådor
Varje förening har möjlighet att beställa flygblad som ni kan använda till att dela ut i brevlådor. Hör av dig till kampanjledaren i din förening eller till Lotta Wiklund Hedin på expeditionen om du vill beställa flygblad.

5. Sätt upp affischer på anslagstavlor
Varje förening har möjlighet att beställa affischer som ni kan använda till att sätta upp på anslagstavlor i området. Hör av dig till kampanjledaren i din förening eller till Lotta Wiklund Hedin på expeditionen om du vill beställa affischer.

Material

STOPPA NEDSKÄRNINGARNA 50 x 70 cm_pdfX
STOPPA NEDSKÄRNINGARNA A5 flyer_pdfX

Vill du veta mer om vad andra tycker om sparkraven på förlossningen?

Vårkampanj kick-off

Vill du få inspiration och argument till kampanjen – titta på vår sändning med bland andra Talla Alkurdi och Annika Strandhäll.
När? När du vill
Var? Livesändning på FB (klicka här!)