Internationellt

Här kommer vi att samla det internationella politikarbetet vi gör i Stockholms läns partidistrikt. Du kommer att kunna se internationella seminarier, läsa politiska texter och få tips på aktiviteter där du som är intresserad av internationell politik kan delta.

AKTUELLT:
Tusentals flyr militär insats i Rakhine
Lokala myndigheter i delstaten Rakhine i Myanmar (Burma) har varnat byledare om att armén förbereder ”sanerande” utrensningar mot rebeller i ett dussintal byar, vilket fick tusentals bybor att fly. En minister i delstatsregeringen, Min Than, säger att insatsen bara gäller några få byar och att militären bara letar efter ”terrorister”. De som befinner sig i de utpekade byarna ses som lojala med rebellgruppen Arakanarmén som kämpar för ökad självständighet för rohingyer i Rakhine och som Myanmars militär har varit indraget i ett blodigt inbördeskrig mot sedan januari 2019.

2017 slog militären i Myanmar ner hårt mot rohingyer i Rakhine, vilket tvingade över 700 000 människor på flykt över gränsen till Bangladesh. Ett agerande som representanter för FN benämnde ”ett textboksexempel på etnisk rensning”. Militären använde då samma term för sina insatser som nu ska ha använt för den aktuella insatsen mot Arakanarmén.

Socialdemokraterna i Stockholms län kräver därför att militärens insats mot byarna stoppas omedelbart och att förhandlingar mellan parterna i Myanmar inleds snarast, samt att minoriteters (bland annat rohingyers) rättigheter garanteras.

Stockholms läns internationella kommitté består av riksdagsledamoten
Mathias Tegnér från Tyresö, Ruben Wågman från Solna, Julia Ekedahl-Lotoft från Värmdö, Nina Unesi från Södertälje, Shahin Khosravi från Upplands Väsby och ombudsmannen Ingrid Rudin.

Har du frågor om vårt internationella politikarbete så kan du kontakta ombudsman Ingrid Rudin på telefon: 0706376373 eller e-post: [email protected]