Ljusare bostadsutsikter för studenter i Stockholm

I Stockholms stad har utbudet av studentbostäder kraftigt ökat från drygt 8 000 till 15 100 bostäder mellan 2013 och 2023. Den vanligaste kötiden till en studentbostad via Stockholms stads bostadsförmedling är nu endast 36 dagar.

Exempelbild

Tack vare ett målinriktat arbete för att öka byggtakten, effektivisera boprövningsprocessen och förstärka samarbetet mellan staden, bostadsaktörerna och studentkårerna har kötiden till en studentbostad i Stockholm kortats och periodvis kan en studentbostad fås med relativt kort kötid.

– Stockholms långsiktiga arbete för fler studentbostäder har gett resultat. På tio år har vi gått från en akut situation där vi kunde se nyantagna studenter som tillfälligt tvingades tälta, till att det nu förmedlas studentbostäder med bara några veckors kötid. Studenter är viktiga för Stockholms konkurrenskraft och framtidens kompetensförsörjning. Mitt budskap till dig som precis har fått ditt antagningsbesked är: Välj Stockholm!, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm.

För att möta framtida behov finns planer på att ytterligare öka antalet studentbostäder. Med pågående projekt som innefattar närmare 5 500 bostäder siktar staden på att ha över 20 000 studentbostäder tillgängliga till år 2030.

Bostadsutvecklingen vid Körsbärsvägen och Campus Albano är ett exempel på stadens engagemang för att skapa tillgängliga och attraktiva boenden för studenter i Stockholm. Studenterna själva uppger att campusnära boende ger ökad känsla av trygghet och upplevd livskvalitet.

– Stockholm behöver fler studenter och tillgången på bostäder i rätt studentbostadslägen är avgörande för att attrahera unga människor från både andra delar av Sverige och internationellt. Vi är stolta över att vi kunnat bidra med fler trivsamma bostäder som studenter efterfrågar, nära campus. Vi har flera projekt på gång, där vi bygger nytt men också förädlar de bostäder vi har genom att bygga om och bygga till, säger Mattias Carrass, vd Stiftelsen Stockholms Studentbostäder.